Vikten av bra produktbilder
Om ditt företag säljer fysiska varor bör du verkligen tänka ordentligt på vilka slags bilder du använder för att visa upp dessa online. Dessa bilder är ett substitut för kunder som inte kan plocka upp produkten i butik och vrida och vända på den. I grund och botten är det självfallet något som hjälper till att sälja produkten.
Att ta bra bilder kräver också bra utrustning. Medan det finns guider för hur du tar dina egna produktbilder på bästa sätt, kommer det sällan kunna jämföras med de som tas av ett proffs. Var och en måste dock göra sin egen avvägning var pengarna ska satsas. Om du inte känner att du har råd med detta för att du nyss startat företaget är det alltid något du kan göra längre fram.
Produktbilderna bör alltid vara högupplösta. Även om det är många som idag shoppar med mobilen ska de alltid kunna kunna förstora bilden och titta på även de små detaljerna. Lågupplösta bilder kan ibland få kunder att tänka om då de känner att de inte kan komma tillräckligt nära för att se exakt vad de får.
Det är också väldigt viktigt att ta använda mer än en bild. Att kunna se produkten från flera olika vinklar är alltid hjälpsamt. Och kanske även i relation till andra föremål för att bättre kunna uppskatta storleken utan att behöva ta fram ett måttband eller en linjal för att mäta i tomma luften.
Varje produkt kan komma med sina egna utmaningar när det gäller produktbilder. Och det är viktigt att behandla varje produkt unikt och ta reda på vilka de mest informativa och säljande vinklarna är att fotografera det ifrån är.