Förbered inför mässan
Företagsmässor har länge varit en del av många företags årliga rutiner, men det gäller att vara förberedd så att man kan marknadsföra sig effektivt.
Här följer en list på ett antal viktiga saker man bör tänka på inför nästa mässa man planerar att delta på:
- Besök mässan året innan – på detta sätt får man chans att fråga de andra utställarna om sina erfarenheter på mässan och om de kommer tillbaka varje år. Man får även chansen att se de olika utställningsmonters som används och kanske till och med vad som verkar mest effektivt.
- Skicka ut inbjudningar – på den kan man inkludera namnen på några av sina mest högprofilerade kunder samt var på mässan ens monter är. Föreslå bra, och eventuellt billigt, boende för de som måste resa en bit. Man kan även föreslå aktiviteter som teaterföreställningar eller museum som går att besöka i närheten.
- Ordna marknadsföringsmaterial – de flesta broschyrer kommer att kastas, men andra enkla saker som kapsylöppnare, pennor och liknande saker sparas ofta. Hos vissa försäljare kan man dessutom få sin logo eller webbadress upptryckta på sådana produkter.
- Håll montern enkel – man bör använda högst en eller två av sina bästa produkter eller tjänster, det finns tillräckligt att hålla reda på för besökare som det ändå är.
- Sök aktiv kontakt – ställ frågor till förbipasserande man får ögonkontakt, fråga om deras behov och använd det som ett sätt att förklara hur ett arbete mellan bådas företag kan gynna alla inblandade.
- Gör det möjligt med passiv kontakt – det är inte alla som har tid att prata, men genom att ställa fram en skål där intresserade kan lämna sitt visitkort. Fyll den till hälften med visitkort från, till exempel, din egen visitkortspärm.
- Studera konkurrenterna – på mässan har man möjlighet att höra sina konkurrenters bästa argument. Ta även tillfället i akt att knyta kontakter, det kan vara det första steget till framtida samarbeten.
Beväpnad med denna information kan man vara beredd inför mässan från dess början till slutet. Och förhoppningsvis lämnar man den med både kontakter och kunder.