Vad menas med CTA – Call to action
En Call-to-Action (även kallad CTA) kan vara en länk, en knapp eller ett formulär som uppmanar dina besökare till handling. Det är en otroligt viktig del av din webbplats, i och med att en CTA påverkar hur dina besökare rör sig på din sida.
Varför CTA?
Konkurrensen där ute är tuff och besökarna är kräsna. Därför kan anledningarna vara många till att de avbryter sina visiter på din webbplats. Du vill minska detta och vägleda dem till att fortsätta surfa hos dig och gärna upprätthålla kontakten.
Vanligt inom marknadsföring
En viktig byggsten i din marknadsföring är att få besökarna att agera på din webbsida, för att i slutändan kunna engagera och sälja. Beroende på syfte, mål och målgrupp kan dina CTA-funktioner sedan se olika ut.
Exempel på olika CTA
De vanligaste typerna av CTA är knappar, länkar, texter samt bild- eller videobanners. En CTA kan därför exempelvis uppmana dina besökare till att ladda ned en app, att prenumerera på ett nyhetsbrev eller svara på en fråga i ett kommentarsfält. Det kan även vara en reklamruta under en video.
Om du vill veta mer om Call-to-Action kan du få reda på mer online, exempelvis genom att besöka engageagency.se.