Ta hand om personalen

Företagaren Richard Branson har några visa ord om personalhantering: ”Lär dig att ta hand om din personal i första hand så kommer resten att lösa sig”.

En glad personal betyder ett glatt företag. Att ta hand om sin personal är av allra största vikt när det kommer till företagsutveckling och att lyckas på marknaden. Man kan som chef eller företagare inte förvänta sig att personalen ska sköta sitt jobb när man inte ser till deras behov och tar dem för givet. Att anamma varje enskild individs kompetens kan betyda stora framsteg för ett företag, såväl i arbetet som i sammanhållningen och relationen personalen emellan. Om personalen är glada med det jobb de har leder det till en stolthetskänsla över företaget de jobbar för. En stolt personal leder till ett bra arbete, och med ett bra arbete kommer det bra kundrelationer. Bra kundrelationer leder självklart till en framgång för företaget.

För att få en glad personal är våra främsta tips att:

  1. Uppmärksamma alla i personalen. Att ge lika mycket uppmärksamhet och beröm till företagets veteran som till den nyanställda är viktigt för att alla ska känna sig sedda och viktiga.
  2. Jobba på kommunikationen inom personalen. Teambuilding-aktiviteter existerar av en anledning, och de kan faktiskt göra en stor skillnad för kommunikationen på kontoret att göra något tillsammans någon gång då och då. Det kan till exempel räcka med att alla äter lunch tillsammans varje dag.
  3. Visa empati för personalen. Alla kan inte vara på topp varje dag och det är när du som chef visar förståelse för detta som kontakten mellan dig och dina anställda växer.

Du gillar kanske också...